38-KÖPRÜ
Yüce Rabbimiz Beled Suresinin
dördün-cü ayetinde:
لَقَدْ خَلَقْنَا
الإنْسَانَ فِي كَبَدٍ
“biz insanıbirtakım zorluk ve güçlüklere
katlanacak, gögüs gerecek şekilde yarattık.”
âyet-i
kerimesi müfessirîer tarafından farklı şekillerde izah edilmiştir.
Aralarında
Abdullah b. Abbas’ın da bulunduğu bazı müfessirler âyeti: "Şüphesiz ki biz
insanı, zorluk ve sıkıntılar çeken bir varlık olarak yarattık.” şeklinde
anlamışlar ve bu sıkıntıların daha insan doğarken başladığını, hayatının
çeşitli safhalarında devam ettiğini hatta dişlerinin bitmesinde bile
sıkıntılara maruz kalan bir varlık olarak yaratılmıştır.
Abdullah
b. Abbas, İkrime, İbrahim en-Nehai, Ebu Salih, Dehhak ve Mü-cahid'den
nakledilen başka bir görüşe göre bu âyetin manası şöyledir: "Şüphesiz ki
biz insanı iki ayağı üzerinde durabilen, uzun boylu ve düzgün bir şekilde
yarattık."
İbn-i
Zeyd'e göre ise âyetin manası şöyledir: "Şüphesiz ki biz Adem'i gökte
yarattık." Bu izaha göre insandan maksat, Hz. Âdem, "Kebed"
kelimesinden maksat ise "Gök"tür. Âyet-i kerime, Hz. Âdem'in ilk
yaratılışını beyan etmektedir.3[3]
İnsanoğlu
güçlü, kuvvetli, en önemlisi akıllı bir varlıktır. Gücüyle, kuvvetiyle yenemediği
şeyleri, aşamadığı dağları, geçemediği denizleri aklı ile azmi ile, iradesi ile
yenmeye çalışır.
Bazen
köprü de engelleri aşmak için yapılır. Başka bir ifade ile köprü engelleri
aşmak için bir vasıtadır. Normalde bir problem olarak önümüze çıkan, ya da
önümüzde duran nice engeller köprüler vasıtasıyla aşılır.
Öyle köprüler vardır ki bütün
insanlar o köprüden geçerler. Nitekim ölüm dünya ile ahiret arasında bir
köprüdür. Herkes bu köprüden geçecektir. Büyük mutasavvıflara göre ölüm insanı
mahbuba/ sevdiğine götüren bir köprüdür. Demek ki köprü seveni sevdiğine
bağlayan bir vasıtadır.
Sevgili Peygamberimiz bir hadis-i şeriflerinde:
“Zekat islamın köprüsüdür.” buyurmuştur. Zekat manevi bir köprüdür, fakirlerle
zenginler arasındaki bağlantıyı sağlar. Bu köprü vasıtasıyla zenginler
fakirlere ulaşır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder