51-İSLAM ORTA YOLDUR
İslam güzellikler dinidir. Onun bu güzelliklerinden
biri de müslümanlara hayatlarının her safhasında ifrat ve tefritten yani
aşırılıktan uzak durup ortayolu
tutmalarını emretmesidir. İslam dini her türlü aşırılıktan uzak olup ortayoldur. Kur’an-ı Kerime ve Peygamber efendimizin
sünnetine baktığımız zaman bu hususu açıkça görürüz. Nitekim ümmet içerisinde
Kur’an-ı Kerimi en iyi bilen, bu yüzden “Habru’l-ümme” ve “Tercümânü’l-Kurân”
ve “Sultânü’l-müfessirîn” gibi sıfatlarla
anılan Abdullah b.Abbas hazretlerine, bir gurup Arap gelerek:
“-
Araplar hubbü’t-tenâhî şetat hayru’l-umûri el-vesat/ uçlarda olmak isteği
aşırılıktır. İşlerin en hayırlısı orta yoldur’ diyorlar, bu, Kur’an-ı Kerimde var mı, diye
sormuşlar. İbn Abbas hazretleri;
“-
Evet bu, Kur’an-ı Kerimde dört yerde var, demiş ve şu mealdeki ayet-i
kerimeleri okumuştur. (Min vasâyâ er-Rasûl, II, 764)
1- “Onlar (İsrail oğulları Hz.Musa’ya): Bizim için
Rabbine dua et de bize kesilmesi emredilen sığırın ne olduğunu açıklasın.”
dediler. Musa şöyle cevap verdi: “Rabbim buyuruyor ki o ne çok yaşlı, ne de çok
körpedir. ikisi arası bir sığırdır. Artık size emredileni yapınız.” (Bakara
2/68)
2- “Eli sıkı olma, büsbütün eli açık da olma. Sonra
kınanmış ve pişman olmuş bir halde oturup kalırsın.” (İsrâ, 17/29)
3- “Namazda yüksek sesle okuma, onda sesini fazla da
kısma; ikisinin arası bir yol tut.”
(İsrâ, 17/110)
4- “Onlar harcadıklarında ne israf ederler, ne de
cimrilik ederler; ikisi arasındaorta bir yol tutarlar.” (Furkan, 25/67)
Birinci ayet-i kerimede Yahudilere bir sığır
kes-meleri emrediliyor, sığırın ne çok yaşlı, ne de çok körpe olmaması,
ikisinin arası olması isteniyor. Tefsirlerde nakledildiğine göre sığır kesme
hadisesi şöyle olmuştur: İsrail oğullarından iki genç, mirasına konmak için
amcalarını gizlice öldürürler. Katil bir türlü bulunamaz. Olay Hz. Musa’ya
arzedilir. Hz. Musa Allah’a sığınır. Allah da bir sığır kesilmesini, onun bir
parçasıyla ölüye vurulmasını, ölünün dirilip katili haber vereceğini bildirir.
Netice de böyle olur. Ayetlerin zahirinden de bu anlaşılmaktadır. İsrail
oğulları kesilmesi emredilen sığırla ilgili çeşitli sorular sorarlar.
Yukarıdaki ayette sığırın ne çok yaşlı, ne de çok körpe, ikisi arası bir sığır
olması emredilir.
İkinci ayet-i kerimede insanın elinin ne çok sıkı,
ne de çok açık olmaması, ikisi arasında orta bir
yolu tutması emrediliyor.
Üçüncü ayet-i kerimede namazda ne yüksek sesle, ne
de kısık sesle okunmaması, ikisinin arası orta bir
yolun tutulması emrediliyor.
Dördüncü ayet-i kerimede Allah’ın rızasına uygun
hareket eden kulların her türlü harcamada israf ve cimrilikten kaçındıkları,
ikisi arasında orta bir yoltuttukları belirtiliyor.
Bu olaydan İbn Abbas (r.a.)’ın Kur’an’a gerçekten
hakkıyla vakıf olduğunu,
İslam dininin bütün aşırılıklardan uzak olup orta yol olduğunu,
Kur’an ahlakıyla ahlaklanan Müminlerin de
aşırı-lıklara pirim vermeyip ortayolu
tutmalarının gerek-tiğini öğreniyoruz
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder