29 Temmuz 2017 Cumartesi

51-İSLAM ORTA YOLDUR

51-İSLAM ORTA YOLDUR

İslam güzellikler dinidir. Onun bu güzelliklerinden biri de müslümanlara hayatlarının her safhasında ifrat ve tefritten yani aşırılıktan uzak durup ortayolu tutmalarını emretmesidir. İslam dini her türlü aşırılıktan uzak olup ortayoldur. Kur’an-ı Kerime ve Peygamber efendimizin sünnetine baktığımız zaman bu hususu açıkça görürüz. Nitekim ümmet içerisinde Kur’an-ı Kerimi en iyi bilen, bu yüzden “Habru’l-ümme” ve “Tercümânü’l-Kurân” ve “Sultânü’l-müfessirîn” gibi sıfatlarla anılan Abdullah b.Abbas hazretlerine, bir gurup Arap gelerek:
“- Araplar hubbü’t-tenâhî şetat hayru’l-umûri el-vesat/ uçlarda olmak isteği aşırılıktır. İşlerin en hayırlısı orta yoldur’ diyorlar, bu, Kur’an-ı Kerimde var mı, diye sormuşlar. İbn Abbas hazretleri;
“- Evet bu, Kur’an-ı Kerimde dört yerde var, demiş ve şu mealdeki ayet-i kerimeleri okumuştur. (Min vasâyâ er-Rasûl, II, 764)
1- “Onlar (İsrail oğulları Hz.Musa’ya): Bizim için Rabbine dua et de bize kesilmesi emredilen sığırın ne olduğunu açıklasın.” dediler. Musa şöyle cevap verdi: “Rabbim buyuruyor ki o ne çok yaşlı, ne de çok körpedir. ikisi arası bir sığırdır. Artık size emredileni yapınız.” (Bakara 2/68)
2- “Eli sıkı olma, büsbütün eli açık da olma. Sonra kınanmış ve pişman olmuş bir halde oturup kalırsın.” (İsrâ, 17/29)
3- “Namazda yüksek sesle okuma, onda sesini fazla da kısma; ikisinin arası bir yol tut.” (İsrâ, 17/110)
4- “Onlar harcadıklarında ne israf ederler, ne de cimrilik ederler; ikisi arasındaorta bir yol tutarlar.” (Furkan, 25/67)
Birinci ayet-i kerimede Yahudilere bir sığır kes-meleri emrediliyor, sığırın ne çok yaşlı, ne de çok körpe olmaması, ikisinin arası olması isteniyor. Tefsirlerde nakledildiğine göre sığır kesme hadisesi şöyle olmuştur: İsrail oğullarından iki genç, mirasına konmak için amcalarını gizlice öldürürler. Katil bir türlü bulunamaz. Olay Hz. Musa’ya arzedilir. Hz. Musa Allah’a sığınır. Allah da bir sığır kesilmesini, onun bir parçasıyla ölüye vurulmasını, ölünün dirilip katili haber vereceğini bildirir. Netice de böyle olur. Ayetlerin zahirinden de bu anlaşılmaktadır. İsrail oğulları kesilmesi emredilen sığırla ilgili çeşitli sorular sorarlar. Yukarıdaki ayette sığırın ne çok yaşlı, ne de çok körpe, ikisi arası bir sığır olması emredilir.
İkinci ayet-i kerimede insanın elinin ne çok sıkı, ne de çok açık olmaması, ikisi arasında orta bir yolu tutması emrediliyor.
Üçüncü ayet-i kerimede namazda ne yüksek sesle, ne de kısık sesle okunmaması, ikisinin arası orta bir yolun tutulması emrediliyor.
Dördüncü ayet-i kerimede Allah’ın rızasına uygun hareket eden kulların her türlü harcamada israf ve cimrilikten kaçındıkları, ikisi arasında orta bir yoltuttukları belirtiliyor.
Bu olaydan İbn Abbas (r.a.)’ın Kur’an’a gerçekten hakkıyla vakıf olduğunu,
İslam dininin bütün aşırılıklardan uzak olup orta yol olduğunu,
Kur’an ahlakıyla ahlaklanan Müminlerin de aşırı-lıklara pirim vermeyip ortayolu tutmalarının gerek-tiğini öğreniyoruz


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder